tirsdag 4. september 2018

Navneskilt


Når man er på et nytt sted, er navn noe som er enkelt å glemme. Mye kan skje både for små og store. En enkel og morsom måte å huske navnet på er å bruke navneskilt. Navneskilt er noe som ikke tar så lang tid, det brukes ikke mye materialer og kan lages spesielt til deg!


For å lage navneskilt er det lurt å bruke:
Kartong, blyant, laminerings maskin, fargeark, fargeblyanter, hullemaskin og sikkerhetsnåler. 
Når jeg lagde mitt egent navneskilt begynte jeg først å skrive navnet mitt. Etterpå tegnet jeg motivet på, som i mitt tilfelle var en gris. Jeg tegnet dette med en blyant og gikk over blyantstrekene med en tusj. Dette var for at strekene skulle bli ganske synlige. Når jeg hadde fargelagt grisen, gjorde jeg resten som jeg ville ha det. 
Det jeg gjorde etterpå var å klippe ut motivet mitt forsiktig. Jeg laminerte navneskiltet, og lagde hull etterpå ved hjelp av hullmaskinen. Når jeg var ferdig bestemte jeg meg for å bruke sikkerhetsnål sånn at jeg kunne feste navneskiltet på genseren min eller t-skjorten min. For veldig små barn går det ann å lage et perlekjede som man kan henge rundt halsen. Jeg ville vært forsiktig å ikke gjøre kjedet for langt så det blir minst mulig kvelningsfare.

Denne aktiviteten passer godt for både barn og voksne. De aller minste barna kan også være med, så lenge de får litt hjelp ifra de voksne. Denne aktiviteten passer derimot best for barn over 3 år, siden saksen er vanskelig å navigere. Navneskilt er en fin aktivitet siden det viser barna mer om egen identitet.

Forslag til navneskilt:
Navneskilt med dyr ( som elefant, hund, katt eller sommerfugl)
Navneskilt med en ting ( som fotball, en dukke, eller en annen leke)                            
Navneskilt med forskjellige smilefjes ( glad, tullete eller en som ler)
Kanskje navneskilt med forskjellige prinsesser eller karakterer.
Det går an å printe ut et bilde, tegne et bilde selve eller male et bilde. Når navneskiltet er ferdig går det ann å henge det opp på vogner, garderobeplasser, faste stolplasser eller andre steder det er viktig å vite hvem som er hvem sitt. 
Her er det bare fantasien som setter grenser!

Håper jeg hjalp! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Rødt lys

Rødt lys er lek som er veldig fint for at barna skal lære mer om trafikk. Den lærer barna mer om ulike typer fart, det å stå i ro og er en k...