tirsdag 21. mai 2019

Sisten

Denne leken er veldig populær i min praksisplass. Her er det kanskje bare en som spør om å leke den, men flere henger seg på etter hvert.  Det er en ganske enkel lek, som flere får glede av!

Sisten kan man leke to ilag, eller enda flere. Leken går ut på at man skal prøve å ta en person som er med på leken. Når man er nært nokk er man borti med hånda og sier sisten. Nå har denne personen sisten og skal løpe etter noen andre og gi den videre.  Det finnes også flere typer sisten.

Doktorsisten er en type sisten der når man får sisten skal man holde en hånd der man fikk sisten, for eksempel armen eller foten. 
Sykehussisten går ut på at etter man er tatt er man syk, og skal ligge i ro på bakken. For å bli fri igjen må to andre dra en tilbake til sykehuset for å bli frisk igjen. Etter dette er man fri igjen.
Zombiesisten er best i store grupper og går ut på at når man først har fått sisten kan man ikke bli fri ifra den igjen. Flere og flere får da sisten, og det blir vanskeligere for de som ikke har den. Når man leker zombiesisten skal man bevege seg som en zombie. 

Jeg har selv opplevd at barn under 2-3 år sliter med å forstå reglene for generell sisten. Flere under 2 skjønner bare at de blir jaget og at det er gøy, men ikke nødvendigvis at de må jage noen andre når de blir tatt eller si sisten. I flere tilfeller har barn i 2-3 års alderen på min praksisplass ropt "fang meg, fang meg". Når jeg gir dem sisten derimot, skjønner de som oftest ikke at de skal ta meg etterpå og de løper videre.  Det er veldig forskjell ifra barn til barn og man vil se hva som kan gjøres eller ikke. Det er også det at flere rundt et års alderen nettopp har lært å gå, eller kanskje ikke kan gå enda. Derfor kan det bli litt vanskligere å ta dem eller at de tar andre.  Denne leken vil heller ikke passe for de som skulle ha noen problemer med å gå, med mindre man tilpasser leken og lager en ny vri. Noe som går helt an


Hvor kan man leke sisten?
-Ute
- Inne på stort nokk område uten masse møbler
- I klatrestativ er veldig artig gir rom for klatring og "fluktveier"


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Rødt lys

Rødt lys er lek som er veldig fint for at barna skal lære mer om trafikk. Den lærer barna mer om ulike typer fart, det å stå i ro og er en k...