mandag 26. november 2018

Innhold til magisk pose

I det forrige blogginlegget fortalte jeg om hvordan man lager magisk pose til samlingstund eller rett og slett underholdning. Nå skal jeg fortelle hvordan ting du kan lage for å ha i den magiske posen. Dette vil være rytmeinstrument, sangkort og memorykort.

Du trenger:
Dorull, maling, isoporkuler (store nokk til å dekke hullet til dorullen) og ris eller erter, pc, tilgang til printer, lamineringsmaskin og tid.

For å lage et rytmeinstrument tar du først en isoporkule og limer den på do rullen. Det er lurt å bruke limpistol siden det er solid og tørker fort. Jeg syntes det var lurest å lime på selve dorullen først. Når det har tørket finner du noe som lager lyd, dette kan du ha inni. Jeg brukte grøtris, men du kan også bruke vanlig ris, erter, bjeller og mer. Når du er fornøyd kan du lime på den andre isoporkulen. Pass på at begge isoporkulene sitter godt og at det ikke er noen hull. Nå har du laget et rytmeinstrument!

Hvis du vil kan du pynte rytmeinstrumentet ditt med ulik pynt. Du kan male den i en farge, i alle regnbuensfarger, eller feste klistremerker på. Jeg valgte å male min blå, siden det er min favorittfarge. 


For å lage sangkort, er det lettest å gjøre det på pc. Man kan også skrive selv, eller tegne bildene som du kan ha til. Det jeg gjorde var først å søke på sanger for barn. Jeg valgte ut 10 sanger, men du kan velge flere eller færre. Det er lurt å skrive i Word, og lage tabeller nesten. Dette vil gjøre det mye lettere og klippe etterpå. Det vil også gjøre det lettere med å finne ut hvor mye plass du kan og ikke kan bruke. Når du er ferdig å skrive, kan du legge til bilder. Dette kan være fint for barna å se på. Skriv deretter ut sidene med sangtekster ,og klipp dem like store. Etterpå kan du laminere dem hvis du vil, dette er noe jeg personlig synes er fint for å forlenge levetiden til sangtekstene. For å holde styr på alle sangarkene kan du sette hull i alle arkene og bruke en nøkkelring for å holde dem sammen.

Memorykortene er lagd på samme måte som sangkortene nesten. Man må først  finne frem Word, det å lage en tabell vil gå fortere. Etterpå må man finne frem bilder, det finnes ferdige memorybilder som er raske å bruke. Det er lurt å finne frem 20 bilder der 10 og 10 er like. Man kan derimot lage flere eller færre memorykort hvis man vil. Etterpå skriver man ut memorykortene, og klipper dem ut. Det er lurt å laminere dem, siden de kommer til å bli brukt mye!

Tips!
- En side med selve bilde og bakgrunn bakom
-runde trygge kanter på memorykortene
-egen liten pose for å ha dem i

På begge disse aktivitetene føler jeg at barna må være godt over 7 år gammel for å lage noe av dette. Hvis de skal lage det trenger de hjelp til å finne bilder som passer, laminere og skrive ut sangtekstene og memorykortene. Det er sefølgelig forskjell på hvor mye disse barna kan klare individuelt.

Håper dette innlegget hjalp dere med å bestemme innholdet i deres magiske pose. Husk at kreativiteten ikke har noen grenser!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Rødt lys

Rødt lys er lek som er veldig fint for at barna skal lære mer om trafikk. Den lærer barna mer om ulike typer fart, det å stå i ro og er en k...